Reisverslag Valle d’Aosta

30 dec. 2023

Olaf

Reisverslagen

Aan het begin van dit wintersportseizoen ging ik voor Wintersport Live naar het schitterende Valle d’Aosta. Een regio in Italië op de grens met Zwitserland en Frankrijk die nog vrij onbekend is voor de Nederlandse wintersporter. Maar ik had er al een hoop over gehoord en ik stond te popelen om op pad te gaan naar deze schitterende wintersportregio.

Zoals gezegd ligt de regio Valle d’Aosta tegen de grens met Zwitserland en Frankrijk met uitzicht op de Matterhorn en Mont Blanc. Veel skigebieden liggen in deze vallei boven 3000 meter en de dorpen liggen veelal boven de 1400 meter. Door de hoge ligging kan er in de skigebieden van Valle d’Aosta van begin december tot eind april worden geskied en ben je verzekerd van voldoende sneeuw.

Cervino wintersport

Je hebt onder andere de keuze uit skigebieden van 180 piste kilometers (Monterosa Ski), 211 km aan pistes (Breuil-Cervinia) en 160 km piste plezier (Espace San Bernardo). In al deze skigebieden hoef je je dus absoluut niet te vervelen en zijn uitermate geschikt als wintersportbestemming. Daarnaast vind je meerdere ‘kleinere’ skigebieden, zoals Pila Skirama met circa 55 pistekilometers.

Middels deze blog neem ik jullie mee naar mijn reis voor Wintersport Live op uitnodiging van Tourism Marketing Concepts

Donderdag

De reis met Easyjet van Schiphol naar Milaan Malpensa duurt slechts 1 uur en 40 minuten. De vlucht tussen Schiphol en Milaan Malpensa is een snelle verbinding. Vanaf Milaan Malpensa zijn we binnen ongeveer 2 uur met de taxi naar Breuil-Cervinia gereden. Dat is nog wel een stukje rijden, maar grotendeels via de snelweg.

De skigebieden in Valle d’Aosta zijn met de auto vanuit Nederland via Frankrijk en Zwitserland goed bereikbaar. De meeste skigebieden liggen direct over de grens met Zwitserland en Frankrijk op ongeveer 1050 km rijden. Zorg wel dat je goed voorbereid op weg gaat, zeker met slecht weer, want in dit deel van de Alpen, kan het door de hoogte flink spoken.

Na aankomst in Breuil-Cervinia aan het begin van de avond reden we naar het prachtige 5-sterren hotel: Grand Hotel Cervino. Het hotel heeft 70 kamers, een welnesscentrum, fitnessruimte, zwembad en een gezellige bar.

Grand Hotel Cervino

In de ochtend kregen we een uitgebreid ontbijtbuffet en in de avond is er een restaurant waar je a la carte kunt dineren. Je bent met de gratis shuttlebus van het hotel in 5 minuten bij de gondel van Breuil-Cervinia.

Vrijdag

In de ochtend hebben we genoten van een heerlijk uitgebreid ontbijtbuffet in het hotel. In het hotel is de skiverhuur aanwezig en er is voor elke kamer een locker voor je skiuitrusting. Nadat we onze skischoenen hadden gepast en de ski’s en skistokken klaarstonden, zijn we met de shuttlebus vertrokken naar het skigebied Breuil-Cervinia dat deel uit maakt van het grote skigebied Matterhorn Ski Paradise.

Skien in Breuil-Cervinia

Het skigebied bestaat uit 360 km aan skipistes en ligt in Italië en Zwitserland. Het Italiaanse deel heeft mooie blauwe en rode pistes en is daardoor zeer geschikt voor families met kinderen. Het dorp ligt op 2050 meter en je kunt met de liften naar 3480 meter hoogte Plateau Rosa Testa Grigia en hier vandaan kun je op je ski’s de grens oversteken naar Zwitserland.

Gondel Cervino

Vanaf de pistes in Breuil-Cervinia zie je altijd de Matterhorn van 4478 meter vlak naast je liggen. Vanaf het station Plan Maison worden sneeuwschoenwandelingen georganiseerd door de prachtige natuur in de omgeving. Vanaf Plan Maison kun je alle kanten op in het skigebied. Op het plateau kunnen beginnende skiërs op de blauwe pistes goed oefenen. Ook de gevorderde skiër kan zijn hart ophalen op de vele rode pistes.

Rode piste Cervino Spa

Tussen de middag hebben we geluncht in het bergrestaurant Up. Op het menu staan heerlijke Italiaanse gerechten en op de wijnkaart staan unieke streekwijnen.

Hierna hebben we weer genoten van de sneeuw en hebben we geskied totdat de liften gingen sluiten. Helaas waren de liften naar de top gesloten vanwege de wind. De shuttlebus kwam ons weer ophalen en nadat we het materiaal in onze locker hadden opgeborgen zijn we naar het welnesscentrum gegaan om te genieten van het zwembad, whirlpool en sauna.

In de avond hebben we heerlijk gedineerd bij restaurant Alpage. Het restaurant is gezellig ingericht met authentieke gebruiksvoorwerpen uit de regio en koeienbellen. Het restaurant is een aantal jaar geleden gebouwd met hout van verschillende woningen die zijn gesloopt.

Zaterdag

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan voor een mooi programma. Een Huskyhondensleetocht in het dal en skiën vanaf de hoogste toppen. Gelukkig was er nauwelijks wind en zijn we eerst met de gondel naar de Plateau Rosa gegaan. Vanaf dat punt heb je een prachtig uitzicht op de hele omgeving. Vanaf de top op 3480 meter kwamen we langs het grote stuwmeer Cime Bianche Laghi en vanaf daar kun je in één keer afdalen naar Breuil-Cervinia op 2050 meter. Het is werkelijk een prachtige afdaling met mooie brede pistes.

Na het skiën zijn we naar het hotel gegaan waar de Husky’s voor de hondenslee werden aangelijnd en we vertrokken voor een mooie tocht door de natuur.

Husky in Valle d'Aosta

Het is onvoorstelbaar hoe graag de honden willen vertrekken. Tijdens de tocht haalden we een snelheid van zo’n 20 km per uur. Je moet behoorlijk veel doen om de slee recht te houden en je moet meerdere keren afremmen om niet uit de bocht te vliegen.

Huskyhondensleetocht in Breuil-Cervinia

Na de sleetocht hebben we à la carte geluncht in het hotel. Ze hebben heerlijke pizza’s, salades, clubsandwiches en andere gerechten. Na de lunch stond onze shuttlebus al klaar om ons naar het skigebied La Thuile te brengen. In La Thuile hebben we een heerlijke chocoladeproeverij gedaan bij Pasticceria Cioccolateria Chocolat Collomb en een chocolade glaasje met Genepi gedronken.

Pasticceria Cioccolateria Chocolat Collomb

Genepi is gemaakt van de bergplant Genus Artemisia die boven de 2000 meter groeit. De chocolatier gaf ook uitleg over de verschillende soorten chocolade. Ter afsluiting kregen we fruit, biscuits en merengue voor de chocoladefondue.

Aan het begin van de avond kwamen we aan in hotel Montana Lodge & Spa en werden onze koffers naar de kamer gebracht.

Hotel Montana Lodge & Spa

De zeer ruime kamer is prachtig en van alle luxe voorzien. Voordat we naar het restaurant voor het diner gingen, hebben we eerst heerlijk gebruik gemaakt van de Spa met zwembad, hammam en sauna’s. Om 20:00 uur gingen we aan tafel voor het diner in het restaurant van het hotel Bistro Alpino.

Zondag

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om de hele dag in La Thuile in Italië en La Rosière in Frankrijk te skiën. La Thuile ligt op 1441 meter hoogte en de top Mont Belvedere ligt op 2641 meter. De rode en zwarte pistes in La Thuile zijn uitdagend en de sneeuw is van zeer goede kwaliteit omdat het skigebied gunstig ligt ten opzichte van de zon. Wij hadden zeer zonnig weer waardoor we een mooi uitzicht hadden op de Mont Blanc. Op de top Mont Belvedere kun je naar La Rosière in Frankrijk skiën.

San Bernardo Frankrijk en Italie

De pistes in Frankrijk liggen bij mooi weer de hele dag in de zon wat de sneeuwkwaliteit niet ten goede komt. Op de terugweg moet je twee sleepliften nemen om weer naar Italië te komen. Tussen de middag hebben we geluncht bij Lo Riondet. Een geweldig mooi, authentiek restaurant in lokale stijl én in kersttijl.

Restaurant La Riondet

We begonnen met anti-pasti op het terras en het hoofdgerecht hebben we binnen opgegeten omdat de zon achter de bergen verdween. Het restaurant is erg gezellig en heeft heerlijke gerechten op de kaart staan. Het restaurant is gelegen aan de langste piste (nr 7) San Bernardo (11 km) waarmee je uiteindelijk weer uitkomt in La Thuile. Na een lange dag skiën zijn we met de shuttlebus opgehaald en weer naar het hotel gebracht.

Om de benen en de rest van ons lichaam te ontspannen, hebben we nog even heerlijk gebruik gemaakt van de welness in het hotel. Hierna hebben we ons omgekleed en een drankje genuttigd in de gezellig bar van het hotel. Om 19:30 uur heeft de shuttlebus ons naar het Italiaans restaurant Maison de Laurent gebracht voor een tasting diner met lekkere pizza’s, pasta’s en desserts.

Maandag

Vandaag is helaas alweer de laatste dag in Italië. Na het ontbijt zijn we naar Aosta vertrokken voor een bezoek aan de kerstmarkt. De kerstmarkt duurt van eind november tot begin januari en is erg leuk om te bezoeken. Er zijn veel houten chalets met eten, drinken, kerstspullen en souvenirs.

Kerstmarkt in Aosta

Aosta is door de romeinen gesticht en bestaat al sinds 25 voor christus toen het Augusta Pretoria heette. In de oude Romeinse stad vind je restanten van een forum, amfitheater en de oude stadsmuren met hoge grote poorten. Na de lunch zijn we met de shuttlebus naar het vliegveld Milaan Malpensa vertrokken voor onze vlucht terug naar Nederland.

Aankomst in Breuil-Cervinia

Ook in de andere jaargetijden kun je in Valle d’Aosta genieten van de bergen, dorpen en steden. Er is voldoende gelegenheid om te wandelen, mountainbiken en klimmen. Er is genoeg slaapgelegenheid in hotels, pensions, B&B en campings. Uiteraard is de Italiaanse keuken voortreffelijk met invloeden uit Zwitserse en Franse keuken.

Auteur: Olaf

Van jongs af aan sta ik op de ski's en ga ik graag regelmatig naar andere skigebieden om op ontdekking uit te gaan. Op de berg en in de sneeuw ben ik in mijn element. Favoriete bestemmingen: Damüls-Mellau, Ski Arlberg