Op bezoek in Montgenèvre & Brides-les-Bains

24 jan. 2024

Saskia

Reisverslagen

Begin januari vertrok ik voor Wintersport Live samen met ATOUT France naar de Franse Alpen. Ik bezocht hier onder andere de twee gebieden Montgenèvre en Brides-les-Bains. Twee tegenovergestelde gebieden met Montgenèvre als ‘familie friendly’ gebied en Brides-le-bains grenzend aan Le Trois Vallées, het grootste ski-gebied ter wereld! Zelf had ik alleen ervaring met de Oostenrijkse pistes dus ik kon niet wachten om Frankrijk te ontdekken!

Op weg naar Montgenèvre

Het dorpje Montgenèvre ligt op 1860 meter hoogte en heeft samen met de aangrenzende gebieden zo’n 400 km aan piste om te ontdekken. Het leuke van het skigebied Montgenèvre is dat je vanaf de top (2455 meter) groene en blauwe pistes kunt nemen helemaal naar het dal. Het is dus mogelijk om als beginner of om samen met de hele familie naar de top van Montgenèvre te gaan! Ook kan je vanuit Montgenèvre door skiën naar Italië, hier vind je de aangrenzende gebieden: Claviere (1760 meter), Cesana Torinese (1354 meter), Sansicario (1700 meter), Sestriere (2035 meter), Pragelato (1580 meter) en Sauze D’oulx (1510 meter).

Ik neem jullie graag mee op mijn eerste trip naar Montgenèvre:

Dinsdag 9 januari

Vanaf Schiphol Amsterdam vlogen we dinsdag ochtend in 1 uur 40 minuten naar Turijn, Italië. Vanaf Turijn namen we een taxi en was het ongeveer 1,5 uur rijden naar Montgenèvre. Prima verbinding. Montgenèvre is ook met de auto te bereiken maar dan ben je een stuk langer onderweg. Vanaf Amsterdam is het 1172 km rijden. Vanaf het moment dat ik voet in Montgenèvre heb gezet heeft het 2 dagen non-stop gesneeuwd.

In het dorp Montgenèvre zijn bijna alle hotels aangesloten aan de pistes. Het dorp is zo aangelegd dat er vanuit bijna elk hotel naar de piste geskied kan worden. Ik sliep in prachtige 4 sterren Hotel Chalet Blanc waar ik letterlijk vanaf mijn balkon uitzicht op een sleeplift had die je zo naar het skigebied bracht. Het hotel heeft onder andere een eigen ski-verhuur, spa en fantastisch a la carte restaurant.

Aangezien wij skimateriaal huurden bij de Intersport in het dorp zijn wij naar de piste gelopen. Het dorp bestaat eigenlijk uit één lange hoofdstraat met daarin onder andere verschillende ski-verhuur, restaurants, skischolen en de verschillende liften. Na het regelen van de ski’s zijn we doorgelopen naar restaurant Isabel. Daar hebben we mogen genieten van een heerlijke lunch. Omdat het gebied aan de grens van Italië ligt, vind je vooral de Italiaanse keuken terug in Montgenèvre. Leuk weetje: omdat Montgenèvre zo dicht aan de grens ligt krijgen de kinderen in dit gebied op school les in het Frans en Italiaans!

Na de lunch zijn we richting de piste gelopen. We hebben daar verschillende team building activiteiten gedaan onder leiding van de skischool. De winnaar kreeg uiteraard een aantal slokken Génépi. Een likeur die de inwoners van Montgenèvre het liefst zelf maken, de Génépi was een rode draad tijdens mijn verblijf in Montgenèvre. Je vraagt je wat af het verliezende team mocht? Die mochten ook een aantal slokken Génépi, alleen zat in die van hun een echte slang in de fles! Schijnt heilzaam te werken... Nadat ik van de schrik bekomen was heb ik toch stiekem een slokje geproefd, kon het niet laten. Ben je benieuwd naar de slang in de Génépi? Kijk dan de vlog op ons YouTube-kanaal!

Génépi met slang

Na de activiteiten in de skischool was het alweer tijd voor avond eten. We zijn gaan eten in het naastgelegen dorpje Claviere, dat in Italië ligt. Het was met de auto vanaf het hotel nog geen 5 minuten rijden. Vanaf het dal van Claviere zijn we met de sneeuwscooter naar het restaurant Chalet Monsoleil boven op de berg gegaan. Volgens de lokale gasten van Claviere moesten we echt de polenta proeven. Naast de fantastische ambiance in dit chalet boven op de berg hebben we genoten van Raclette, verschillende polenta en heerlijk wijn. Op de terugweg met sneeuwscooter geniet je van een prachtig verlicht Claviere. Mocht je hier gaan willen eten, vergeet niet je ID kaart mee te nemen, je gaat tenslotte een grens over!

Woensdag 10 januari

YES, we gaan het skigebied Montgenèvre verkennen! Het sneeuwde nog steeds en er was slecht zicht, dus konden we helaas niet naar de naastgelegen gebieden in Italië skiën.

Skigebied Montgenèvre met sneeuw

Ik heb veel blauwe en groene pistes geskied in Montgenèvre, het is echt een kindvriendelijk gebied. Hier en daar is er de gelegenheid om tussendoor een zwarte piste te kunnen skiën, die uiteindelijk weer op dezelfde rode of blauwe piste uitkomt. Er zijn veel bospaden en ‘offroad’ skiwegen voor de kinderen om te kunnen nemen. Het viel mij op dat het een rustig en stil skigebied was, ik was er dan ook buiten het hoogseizoen. Er is zijn twee skischolen in Montgenèvre waarvan één internationale skischool.

Skiën in Montgenevre

We mochten boven op de berg lunchen in Restaurant Les Terrasses. Favoriete gerecht van de lokale bevolking van Montgenèvre is dan ook een gerecht met aardappel en drie verschillende kazen, zo lekker! Het schijnt dat je vanaf dit restaurant een fantastisch uitzicht over Montgenèvre hebt, deze heb ik helaas niet kunnen zien vanwege de sneeuwstorm.

Na het skiën zijn we met de auto naar de rand van het dorp gereden, nog geen 5 minuten verder op. Hier is het wellnessresort Durancia Balnéo & spa nuxe, vanuit de verwarmde buitenbaden heb je uitzicht op de bergen van Montgenèvre. Er zijn verschillende faciliteiten om helemaal bij te komen na het skiën!

Donderdag 11 januari

Ja daar is ze dan, de zon! Na 2 dagen en nachten onafgebroken sneeuwval was daar eindelijk de zon met haar blauwe luchten. En wat is Montgenèvre dan sprookjesachtig mooi!

Met zon in Montgenevre

We zijn naar de skischool gelopen waar wij een escapespel hebben gedaan over lawines. Erg leuk als je kinderen deze escapegame kunnen doen, je krijgt veel mee over de gevaren van off-piste skiën en wat te doen bij een lawine. Na het winnen van een, jawel, génépi zijn we door gelopen naar het restaurant Le Houx. Heerlijk gegeten, mooie wijnen met prachtig uitzicht. Weetje: de eigenaar van Le Houx is de vader van de eigenaresse van restaurant Isabel, waar we de eerste dag geluncht hebben.

Na de lunch mochten we Montgenèvre verkennen vanaf de rodelbaan Luge Monty Express. Met de gondel naar boven en naar beneden met een rodelbaan van maar liefst 1400 meter op rails! Voor nog geen € 12-, mag je een rit maken in deze attractie en ik raad je dit dan ook echt aan om te doen, het uitzicht is fantastisch! En ohja, er is een drop van 300 meter en je kan wel 40 km per uur gaan!

We hebben eind van de middag via een transfer van 2 uur en 50 minuten onze weg vervolgd naar Brides-les-Bains.

Aangekomen in Brides-les-Bains

Brides-les-Bains is een bergachtig dorpje dat op 600 meter hoogte ligt. Brides-les-Bains staat zelf voornamelijk bekend om zijn prachtige thermen waar ik later meer over vertel. Het is een klein dorp en er is één gondel, maar deze brengt je dan wel direct naar het gebied Méribel, onderdeel van Les Trois Vallées met wel 600 km aan piste. Het contrast van Les Trois Vallées en Brides-les-Bains is dan ook erg groot.

Vrijdag 12 januari

Na onze nacht in hotel Amélie liepen we nog geen 5 minuten naar boven naar de gondel waar ook de skiverhuur was. Je kunt hier materiaal huren of lockers huren om je skimateriaal in op te bergen. Na drie dagen sneeuw in Montgenèvre was het wel even wennen dat er in het dal van Brides-les-Bains geen sneeuw lag. De gondel rit naar Méribel was dan ook magisch. Het bergachtige groene dorp veranderde in een waar sneeuwpaleis! Ik keek mijn ogen uit in Méribel, wat is het groot! Wij hadden de luxe om boven op de berg in La Folie Douce te mogen lunchen.

La Folie Douce

Tijdens de lunch werden we vermaakt met een optreden van een live band en dansers. Ik snapte daarna ineens de hoge prijzen van de gerechten en drankjes.

Na het skiën met de gondel weer terug naar Brides-les-Bains. Hier mochten we ontspannen in de Grand Spa Thermal, de grootste spa in de Alpen met 600 m2 aan baden en een ontspanningsruimte van 500 m2. In zomer is deze spa vooral gefocust op het afslanken. Er zijn dan ook verschillende programma’s die Grand Spa Thermal aan biedt om te vermageren. In deze spa zijn 2 jacuzzi’s boven op het dak waarbij je uitkijkt op de gondel, daarnaast zijn er verschillende sauna’s, hammam en behandelingen die je kan volgen.

Na de spa een heerlijk diner restaurant Le Bis ’trop’ Savoyard waar wij verwend werden met de Savoyaardse keuken, een aanrader als je slaapt in Brides-les-Bains!

Zaterdag 13 januari

De laatste ochtend was aangebroken, maar eerst stond er nog een zogeheten ‘snowshoe’ wandeling op de planning. Vanaf het hotel zijn we met een busje richting skigebied Méribel gereden. Halverwege de berg gestopt om onze sneeuwschoenen aan te doen en daar gingen we, onder leiding van een gids, de bergen in! Mijn eerste ervaring met snowshoehiking, ik was er stil van.

Snowshoehiking

Wat een rust en stilte vergelijken het skigebied van Méribel de dag ervoor. Echt een aanrader om te doen om de drukte van de dag even te kunnen ontsnappen. Niet alleen om een snowshoe wandeling te maken maar ook om te langlaufen of om een van de wandelwegen te bewandelen!

Snowshoehiking in les Trois Vallees

Brides-les-Bains is een klein dorp, vanaf Utrecht 1072 km met de auto. Echter is het ook makkelijk met de trein te bereiken. Wij zijn terug vanaf Brides-les-Bains in 10 minuten met de taxi naar Moûtier gereden. Daar hebben we de trein naar Paris Gare de Lyon gepakt, vanaf daar de metro naar Paris Nord. In Paris Nord gaat Eurostar rechtstreeks in 3 uur en 20 minuten naar Amsterdam. Niet alleen een snellere maar vooral ook duurzame tip dus om met Eurostar te reizen! ;)

Auteur: Saskia

Na een aantal seizoenen als skilerares te hebben gewerkt in Oostenrijk mag ik nu het Wintersport Live team komen versterken. Je kan mij niet gelukkiger maken dan met verse sneeuw, strakke piste en een blauwe lucht! Favoriete bestemmingen: Serfaus-Fiss-Ladis, Fieberbrunn