Zijn skipassen écht veel duurder geworden?

Zijn skipassen veel duurder geworden?
Zijn skipassen veel duurder geworden? Foto: Ivo Eimermann
29 september 2025, 10:55 uur

6 minuten

29 september 2025, 10:55 uur

6 minuten

Wintersporters klagen steeds vaker: “een skipas is schandalig duur!” En ja, de prijzen stijgen, maar hoe verhoudt die stijging zich eigenlijk tot andere kosten in het dagelijks leven, zoals loonkosten, energie of reiskosten? Tijd voor een vergelijking, want zijn skipassen daadwerkelijk zoveel duurder geworden of lijkt het alleen maar zo?

De huidige prijzen

Wie deze winter een skipas koopt in de Alpen, betaalt in de grotere skigebieden flinke bedragen. In het Zillertal kost een 6-daagse pas in het hoogseizoen inmiddels 384 euro. In de SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental ligt de prijs zelfs op 395,50 euro, terwijl je in het Skicircus Saalbach Hinterglemm, dat tegenwoordig deel uitmaakt van de Ski Alpin Card, 425 euro kwijt bent. Voor een gezin met twee kinderen loopt dit al snel richting de 1.500 euro alleen aan skipassen.

Twintig jaar geleden

Rond 2005 lagen de prijzen aanzienlijk lager. Voor een 6-daagse pas in een groot skigebied in Oostenrijk betaalde je toen doorgaans rond de 220 tot 250 euro. Neem je een gemiddelde van ongeveer 230 euro, dan betekent dat dat de prijzen in twintig jaar tijd met zo’n 60 tot 85 procent zijn gestegen. Voor Zillertal kom je uit op een stijging van ongeveer tweederde, voor SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental iets meer dan zeventig procent, en in Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn bijna een verdubbeling.

Suurdere skipassen voor nieuwe liften.
Nieuwe liften betekent duurdere skipassen

Hoe verhoudt dit zich tot andere kosten?

De vraag is of skipassen sneller zijn gestegen dan andere uitgaven. Neem het minimumloon in Nederland. In 2005 lag dat rond de 1.260 euro bruto per maand, terwijl dit anno 2025 ongeveer 2.371 euro bedraagt. Dat is een stijging van zo’n 88 procent. Daarmee is het loon dus zelfs iets harder gestegen dan de gemiddelde skipas.

Skipassen zijn zeker duur, maar vergeleken met de loonstijgingen, niet buitensporig duur" - Ivo Eimermann

Ook andere kosten zijn fors duurder geworden. Brandstofprijzen lagen in 2005 nog rond de 1,20 à 1,30 euro per liter. Vandaag de dag betaal je vaak tussen de 1,80 en 2,20 euro. Energieprijzen zijn de afgelopen jaren zelfs verdubbeld of verdrievoudigd, afhankelijk van contract en leverancier. Ook materialen zijn flink duurder geworden: waar je twintig jaar geleden voor 500 tot 700 euro een redelijke ski-uitrusting kon aanschaffen, betaal je nu vaak 900 tot 1.500 euro of meer voor een vergelijkbare set.

Nieuwe liften kosten een hoop geld

Vergeet daarnaast ook niet dat de wintersporter steeds veeleisender wordt. Een lift moet comfortabel, luxe, snel en gemakkelijk zijn. Je wilt niet lang in de rij staan voor een lift en het skigebied heeft te maken met milieunormen en duurzaamheid. Deze zaken kosten geld en uiteindelijk betaald de consument ook voor de vernieuwingen in skigebieden die vaak worden verwacht en geëist van de wintersporter.

Dus... skipassen zijn inderdaad een stuk duurder

Ja, skipassen zijn fors duurder geworden. Waar je twintig jaar geleden nog ruim onder de 250 euro uitkwam, moet je nu rekenen op 400 euro of meer voor zes dagen skiën. Dat voelt voor veel wintersporters als een pijnlijke stijging. Toch blijkt uit de vergelijking dat de prijsontwikkeling van skipassen niet buitensporig veel sneller is gegaan dan de algemene kosten van het leven. Minimumlonen zijn sterker gestegen, energie en brandstof zijn soms zelfs harder omhoog gegaan.

Een skipas is dus zeker een grote uitgave, maar niet per se “schandalig duurder” geworden dan de rest van het leven. De hogere prijzen zijn deels te verklaren door gestegen loonkosten, energieprijzen en grote investeringen in liften en sneeuwvoorzieningen. Wie naar de bergen gaat, betaalt dus niet alleen voor de kilometers piste, maar ook voor een hele infrastructuur die mee evolueert met de tijd.

Reacties


Log in en lees reacties