
15 juni 2025, 18:00 uur
4 minuten
Wie denkt dat skiliften slechts functionele transportmiddelen zijn, heeft duidelijk nog nooit in de Predigtstuhlbahn gezeten. Europa herbergt enkele historische pareltjes op het gebied van skiliften, sommige zijn bijna een eeuw oud en draaien nog altijd als een Zwitsers uurwerk
In dit artikel nemen we je mee op een reis langs de oudste, nog operationele skiliften van Europa. Een must voor liefhebbers van wintersport, nostalgie én techniek
Predigtstuhlbahn (Beieren, Duitsland) – Sinds 1928
We beginnen in Duitsland, waar de Predigtstuhlbahn in Bad Reichenhall niet alleen de oudste nog werkende kabelbaan van de Alpen is, maar ook nog in zijn originele staat verkeert. Sinds 1928 vervoert deze gondel mensen naar de top van de Predigtstuhl (1.614 m). De cabines en techniek zijn grotendeels origineel, waardoor een rit met deze lift aanvoelt als een reis terug in de tijd. Geen moderne snufjes, maar wél een monumentale ervaring.
Davos Bolgenlift (Zwitserland) – Werelds eerste T-bar lift (1934)
In 1934 vond een ware revolutie plaats in het Zwitserse Davos: hier werd de allereerste T-bar lift ter wereld geïnstalleerd. Ontworpen door de Zwitser Ernst Gustav Constam, bracht deze sleeplift in zijn eerste seizoen al 70.000 skiërs de berg op. En hoewel hij door de jaren heen is gemoderniseerd, draait hij nog steeds op dezelfde locatie – een waar icoon van de moderne wintersport.

Pustevny-lift (Tsjechië) – Sinds 1940
In het Tsjechische Beskiden-gebergte vind je de stoeltjeslift van Pustevny, waarvan het originele systeem al in 1940 werd gebouwd. Hoewel de stoeltjes en mechaniek zijn vernieuwd (laatste keer in 2012), blijft dit een van de oudste liftroutes van Centraal-Europa. Voor Oost-Europese charme én historie ben je hier aan het juiste adres.
Åre (Zweden) – Sleeplift uit 1940
Ook in Scandinavië zijn pioniers van het liftennetwerk te vinden. In Åre, Zweden’s populairste skigebied, is sinds 1940 een sleeplift in bedrijf die behoort tot de oudste in het land. Perfect voor wie het noorden van Europa wil ontdekken, met een vleugje wintersportgeschiedenis.
Trübsee – Jochpass (Engelberg, Zwitserland) – Eerste stoeltjeslift van de Alpen (1943)
Tijdens de oorlogsjaren bouwde men in Engelberg de eerste stoeltjeslift in de Zwitserse Alpen. In 1943–44 opende de lift tussen Trübsee en Jochpass. De originele enkelzitters zijn inmiddels vervangen en na een brand in de jaren ’80 werd het systeem vernieuwd, maar de locatie en functie zijn gebleven.

Oostenrijkse klassieker: Stoeltjeslift Hopfgarten (1947)
In Hopfgarten (deel van SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental) werd in 1947 een stoeltjeslift geopend die destijds de langste van Europa was, maar liefst 2.830 meter. Een knap staaltje Oostenrijkse techniek waar men vandaag de dag nog trots op is. De lift is intussen gemoderniseerd, maar de oorspronkelijke lijn en infrastructuur zijn nog altijd in gebruik.
Gardena Vallei: Wolkenstein. Selva–Dantercepies (1949–1950)
In het Italiaanse Val Gardena, een paradijs voor elke skiër, gaat sinds 1949–50 de lift van Wolkenstein (Selva) naar Dantercepies. Bij opening was het de langste lift van Europa. Inmiddels geüpdatet met modern materiaal, maar nog altijd een historisch belangrijke verbinding in het Sellarondaroute.

Een rit door de tijd
Skiliften zijn meer dan alleen transportmiddelen: het zijn rijdende monumenten. Ze vertellen het verhaal van hoe wintersport in Europa is uitgegroeid van elitehobby tot massale winterpassie. De volgende keer dat je op wintersport gaat, denk dan eens aan een ritje met zo’n historische lift. Het is misschien geen high-speed achtzitter met stoelverwarming, maar de charme is onovertroffen.

Oprichter en mede-eigenaar van Wintersport Live. Wintersport is mijn passie... en dan blijft het niet alleen bij skiën. Het totale sfeertje in de bergen is mijn verslaving! It's a way of life! Favoriete skigebieden: Damüls-Mellau, Serfaus, Tignes
Log in en lees reacties
Inloggen