Op bezoek in het skigebied Grossarltal-Dorfgastein

05 jun. 2024

Krista

Reisverslagen

Grossarltal ligt in het Salzburgerland en is onderdeel van het grote Ski Amadé. Het is ongeveer 1.000 kilometer rijden vanaf Utrecht. Dit seizoen is er een nieuwe gondel geopend, de Kieserlbahn. De nieuwe 10-persoons Kieserlbahn zorgt voor een optimale toegang tot het 70 kilometer tellende skigebied van Grossarltal-Dorfgastein.

De eerste dag na aankomst in Grossarltal stond in het teken van skiën. Natuurlijk wilde ik het liefst zo snel mogelijk het skigebied van Großarltal-Dorfgastein tot elke centimeter ontdekken. Ik was erg benieuwd naar de nieuwe 10-persoons gondel “Kieserlbahn”. Net iets te vroeg stond ik bij het nieuwe moderne dalstation waar onder andere een sportwinkel met skidepot, bistro en parkeergarage in zijn gevestigd. Het dalstation van de Kieserlbahn ligt op 890 meter en brengt wintersporters binnen vijftien minuten naar het bergstation op 1.954 meter. De gondel heeft een middenstation waar je op de panormabahn Grossarltal kan overstappen.

De eerste skidag in Grossarltal

Vanaf de gondel van het bergstation ben ik van skipiste 11 (Roslehenalm) naar beneden geskied. Een mooie lange afwisselende rode skipiste. Vanaf het middenstation zijn er diverse mogelijkheden, namelijk naar het dalstation van de Kieserlbahn, het dalstation van de Panoramabahn Grossarltal of naar boven met één van deze twee gondels.

Om naar het dalstation van de Kieserlbahn terug te skiën zijn er twee skipistes, namelijk de rode 5a (Rodelberg) of de blauwe 3b (Familien). Deze skipistes sluiten mooi aan op de ingang van het dalstation.

Nadat ik naar beneden ben geskied, heb ik de Kieserlbahn weer naar het bergstation genomen. Ditmaal om de verbinding naar Dorfgastein te nemen. Grossarltal is namelijk aangesloten op Dorfgastein aan de andere kant van de berg. Samen vormen zij Grossarltal-Dorfgastein met 70 kilometer geprepareerde skipistes. Om naar Dorfgastein te skiën, kan je nadat je uit de Kieserlbanh bent gestapt, de blauwe skipiste D2 (Grabnerabfahrt). Deze skipiste kan je aanhouden of deels rode skipiste D1 (Fulseck Gipfelexpress) skiën.

Vanaf het middenstation van Dorfgastein heb ik de gondel Gipfelkbahn Fulseck naar boven genomen, zodat ik weer in Grossarltal zou uitkomen. De top van Fulseck ligt op 2.033 meter. Daar heb ik een fotostop gemaakt, omdat je hier mooi de twee dalen ziet liggen. Aan de ene kant het Gasteinertal en aan de andere kant het Grossarltal. Ook is er bij het uitzichtpunt een fotopunt.

Nadat ik van het uitzicht had genoten, ben ik doorgegaan naar het bergstation van de Panoramabahn Grossarltal. Skipiste 8 (Sennleitn) en 3 (Familien) deed ik aan om daar terecht te komen. Uiteraard kon ik het niet weerstaan om het funpark van Grossarltal mee te pakken. Vanaf dat punt ben ik weer richting dalstation geskied.

Lunchen bij Wolke 7

Rond lunchtijd nam ik de Kieserlbanh omhoog om bij Wolke 7, het restaurant bij het bergstation, te lunchen. Het restaurant is bovenop het bergstation van de gondel gevestigd. Daarvandaan is het een fenomenaal uitzicht op het Grossarltal.

Na een fotostop was het tijd om binnen een lunch te nuttigen, omdat er net iets teveel wind stond om buiten te eten. Binnen in het restaurant is er een fijne ambience. De Kaiserschmarrn is bij Wolke 7 een echte aanrader!

Verblijf in hotel Tauernhof

Na de skidag ben ik teruggegaan naar het hotel waar ik verbleef, Hotel Tauernhof **** van familie Hettegger. Een prachtig hotel vlakbij de nieuwe gondel Kieserlbahn. Het hotel heeft een eigen skidepot onder het gebouw naast de garage.

Hotel Tauernhof

Het hotel heeft meerdere ontspanningsruimtes, zwembaden, sauna’s, fitnessruimtes en alles wat je van een viersterren hotel mag verwachten, dus genoeg andere mogelijkheden als je klaar bent met skiën.

Het diner bestaat uit vier gangen tijdens het diner is  een saladebar aanwezig waarvan je zelf mag opscheppen. Daarnaast is er een koud en warm voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Er zijn diverse mogelijkheden, zoals vegetarisch. De eetzalen zijn opgedeeld, waardoor het niet een grote massale zaal is, maar prettige kleinere overzichtelijke ruimtes. Het hotel met vele zitjes en mooie kamers is modern ingericht en van alle gemakken voorzien.

De volgende ochtend  bij het ontbijt is de keuze wederom groot. Het ontbijt is erg uitgebreid waarbij er voor iedereen wel wat bij zit.

Sneeuwschoenwandeling BERG-GESUND

Na het ontbijt staat sneeuwschoenwandelen op het programma. De eerste stop is het skidepot van het hotel om mijn uitrusting uit mijn locker te halen. De dag ervoor had ik namelijk bij een plaatselijke sportwinkel een sonde, lawinepieper, schep, stokken en sneeuwschoenen opgehaald. Om vervolgens naar de verzamelplek vlakbij het hotel te gaan.

BERG-GESUND organiseert activiteiten voor gasten in het Großarltal-Dorfgastein. Dit wordt door het toeristenbuerau aan gasten van aangesloten onderkomens in het dal gratis aangeboden. Andere toeristen betalen 40 euro voor deze trip. Alleen de benodigde uitrusting moeten de gasten zelf meenemen of huren bij een plaatselijke sportwinkel. BERG-GESUND organiseert activiteiten zoals skitouren, winter-fitness, klimmen in een hal en sneeuwschoenwandelen. Voor mij staat sneeuwschoen wandelen op het programma met deze organisatie.

Samen met andere aangemelde gasten voor de sneeuwschoewandeling ga ik met een taxi verder richting Ellmautal, een geliefd wandel en oord in het Grossarltal. Na enige tijd zet de taxi ons af en is het tijd om de sneeuwschoenen onder te binden en de lawinepiepers aan te zetten. Na een controle of de lawinepiepers allemaal werken, gaan we op pad. Het is een sneeuwschoenwandeling van 09:00 tot 15:00 uur.

Wij hebben deze dag geluk met het weer. In het dal regende het, maar boven dwarrelen de sneeuwvlokken vrolijk rond. De gids geeft ons uitleg over sneeuwlagen en hoe sneeuw wat niet meer op elkaar plakt/hecht kan gaan glijden. Hoe hoger we komen, wordt ook het pak sneeuw dikker. De gids laat zien dat we met 30 centimeter nieuwe sneeuw te maken hebben.

Snowshoehiking

Rond lunchtijd arriveren we bij berggasthof Loosbühelalm op 1.769 meter. Door opheldering van het weer hebben we een prachtig panoramisch uitzicht. In de verte zien we aan de andere kant van het dal heel klein het skigebied Grossarltal. Tijd om even bij te komen.

Na een welverdiend drankje en lunch gaan we weer naar beneden, maar eerst geeft de gids nog een instructie over het redden van anderen bij een lawine. De eerste minuten voordat de bergredding aanwezig is, is het belangrijkste moment waar het gaat om leven of dood. Alleen de medereiziger is op dat moment degene die de persoon kan redden met behulp van de lawinepieper, sonde en schep want voordat de bergredding erbij is, kan het te laat zijn legt de gids uit. Eerst moet het dichtstbijzijnde punt waar de lawinepieper aangeeft worden gemarkeerd. Van links naar rechts en van boven naar beneden. Vervolgens op het gekruiste punt moet de sonde in de sneeuw worden gestoken, en vervolgens met de schep vanaf onderaf worden gegraven. Als eerste moet heft hoofd vrij worden gemaakt, zodat de persoon adem kan halen. Een leerzame les waarbij de gids de handelingen ook voordoet.

Na de uitleg zetten wij koers naar beneden. We passeren een bergweg waarbij de gids vertelt dat dit een weg is die in de wintermaanden ook voor het rodelen wordt gebruikt. De tijden wanneer er wordt gerodeld, mogen er geen auto’s rijden. Wel een veilig idee!

We worden op dezelfde plek waar de taxi ons had afgezet ook weer opgehaald. Deze brengt ons weer terug naar het dorp. Tijd om de gehuurde materialen weer terug te brengen naar de sportwinkel en even bij te komen van een actieve dag sneeuwschoenwandelen.

Nog een ochtendje skiën

De volgende ochtend stond er veel wind toen ik de berg opging. Het weer was zeer dreigend met donker grijze wolken, een apart fenomeen. Vlakbij het bergstation van Panoramabahn Grossarltal is het funpark van Grossarltal. Naast het funpark oefenen de skiklassen. Een mooie blauwe skipiste voor beginners. In het dal is er een kinderland met speelweide, zodat de kleinste spelenderwijs kennis kunnen maken met wintersport.

Een paar leuke weetjes op een rij:

• Grossarltal is sneeuwzeker tot na Pasen met 90% van de skipistes die van sneeuw kunnen worden voorzien door sneeuwkanonnen.
  • De skibus is in het hele dal gratis. Ook rijdt de skibus naar naastgelegen Alpendorf.
  • Er zijn langlaufloipes voor skating en klassieke stijl waarbij een deel van de loipes in de avond is verlicht.
  • Diverse activiteiten worden door BERG-GESUND aangeboden, zoals skitouren, sneeuwschoenwandelen, winter-fitness en klimmen in een hal. Toeristen in het Grossarltal van aangesloten onderkomens mogen hier gratis gebruik van maken. Alleen materiaal en vervoer naar het startpunt zijn voor eigen kosten.

De tijd bij het Grossarltal was voor mij een mooie beleving van wintersport, zowel culinair, ontspanning en actieve outdoor activiteiten. Zo hoort een wintersportvakantie naar mijn idee te zijn. Grossarltal wil wintersport een andere dimensie geven met de nieuwe verbinding tussen Grossarltal en Dorfgastein. Naar mijn idee zeker gelukt met dit nieuwe project!

Auteur: Krista

Op jonge leeftijd begon mijn passie voor wintersport. Het mooie van wintersport is voor mij de vrijheid, het eten, de sfeer en de schoonheid van de natuur. Het liefst ski ik in de ochtend als één van de eerste van de geprepareerde pistes. Favoriete bestemmingen: Grindelwald, Sankt Ulrich, Stubai