Op bezoek in het Gasteinertal

23 apr. 2024

Esmee

Reisverslagen

Yes! 9 maart was het dan eindelijk zo ver; onze skitrip voor Wintersport Live naar het Gasteinertal. We zijn uitgenodigd door het toerismebureau om drie dagen te genieten van het keizerlijke Bad Gastein en zijn veelzijdige omgeving. In totaal drie skidagen verdeeld over drie verschillende skigebieden (203 kilometer aan piste) in het Gasteinertal.

Gastein is onderdeel van het grootste skigebied van Oostenrijk: Ski amadé. In totaal 790km aan pistes, verdeeld over 5 regio’s (waarvan Gastein er één is) en met 25 deel skigebieden in totaal. Meer over Ski amadé lees je hier: Dit is het Ski amadé.

Met zijn tweetjes stapten we in de auto, vanaf Utrecht is het een aardige reis; ruim 1000 km en een autorit van zo’n 11 uur in totaal. Het Gasteinertal is gelegen in Salzburgerland en ligt dan ook, geen verrassing, zo’n 100 kilometer onder Salzburg.

Dat lieten wij ons geen twee keer vertellen en daarom boekten we een overnachting voorafgaand van onze skitrip in Salzburg. Niet alleen handig om de reis wat op te breken, maar vooral ook erg geschikt als korte citytrip. Salzburg is de stad van Mozart (en mozart kugeln) en the sound of the music. Een echte muziekstad dus, klein doch statig, romantisch en prachtig liggend met de Alpen op de achtergrond. We hadden heerlijk lenteweer en volop zon dus genoten van ons eerste terrasje van het jaar.

Tussenstop in Salzburg

Afijn, vanaf zaterdag verwachtte het hotel in Bad Gastein ons, dus tijd om verder te gaan. Helaas was er voor de dagen dat wij er zouden zijn niet zo’n goed weer voorspeld, wat super balen is. Maar de aankomst in ons 100 jaar oude Alpine spa boutique hotel Haus Hirt maakte direct een hoop goed.

Alpine spa boutique hotel Haus Hirt

Wat een heerlijk hotel vol luxe, design doch huiselijke inrichting en vooral ontzettend lief personeel. Werkelijk aan alles is gedacht. We voelden ons er direct helemaal thuis en werden zelfs verwelkomt met een fles prosecco. Wauwie! En toen wisten we nog niet eens in wat voor een groot en mooi appartement we sliepen…

Dag 1: Dorfgasteiner bergbahnen & het dorp Bad Gastein verkennen

Onze eerste skidag, excited!

Om half 8 schoven we aan voor een heerlijk ontbijt in ons hotel. Door de wat hogere ligging van het hotel (Bad Gastein is op verschillende “etages” gebouwd) heeft het een prachtig uitzicht over het Gasteinertal. We konden vanuit de ontbijtzaal zien waar we naartoe moesten rijden; Dorfgastein (830m) ligt een kleine 20 minuten rijden (17 kilometers) van Bad Gastein vandaan; het is het eerste dorp en skigebied van het Gasteinertal.

We hadden ‘geluk’ want door de harde wind waren alle skigebieden gesloten behalve het gebied van Dorfgastein. Of juist pech omdat hierdoor iedereen deze dag in dit skigebied kwam skiën en het dus vrij druk was, tis maar hoe ge het ziet.

Skiën in Dorfgastein

De ietwat gedateerde Gipfelbahn brengt je naar de Fuhlsecktop (2033 meter) welke tevens het hoogste punt is van het skigebied. Het skigebied is ‘gezellig klein’ en met zijn 67 km aan fijne pistes groot genoeg om je er meer dan prima te vermaken. Vanaf Dorfgastein kun je door skiën naar het Großarltal-Dorfgastein waardoor je uit voldoende verschillende -blauwe en rode- (dal)afdalingen kan kiezen. In het gebied liggen meerdere gezellige hutten waar je lekker kan lunchen of even kunt stoppen voor een drankje.

Skimap en een biertje

We hadden het geluk dat er deze dag een muzikaal evenement plaats vond; “Berg klang”. Vanaf 10 uur in de ochtend tot sluitingstijd klonk er vanuit elke berghut een typisch Oostenrijks geluid en laat ik nou net dol zijn op Oostenrijkse live muziek. Genieten met een Aperol Spritz in de hand vanuit een Almdudler

In de middag stond ‘Flying Waters’ op het programma; een zipline die door de kloof en over de waterval van Bad Gastein heen vliegt. Helaas was deze in verband met de harde wind ook gesloten en moesten we deze laten schieten. Daardoor hadden we wel wat tijd over om het centrum van Bad Gastein te ontdekken en dronken we een cocktail bij het net geopende en volledig gerenoveerde Grandhotel Straubinger met uitzicht op de kloof. Bad Gastein kent al vanaf de 19e eeuw grootste glorie door zijn helende thermaal baden en dit is te merken aan de majestueuze bouwstijl en statige hotels.

In de avond genoten we wederom van ons 4 gangen diner in het hotel. Dat ook aan het eten veel zorg en aandacht wordt besteed kun je proeven. Alle gerechten van de salade bar zijn gebaseerd op de Ayurvedische keuken en bereid met verse, pure en lokale ingrediënten. We likten elke avond onze vingers er nog net niet bij af.

Dag 2: Op pad in het skigebied van Bad Gastein

Vandaag gaan we vroeg op pad want onze gids Daria wacht op ons beneden bij de skilift van de Stubnerkogel, ze zal ons rondleiden door het skigebied van Bad Gastein.

Skien in Bad Gastein

Bad Gastein heeft twee skigebieden: de kleine Graukogel; klein (14 kilometer aan piste) maar fijn voor de ervaren skiër. En Schlossalm-Amgertal-Stubnerkogel; het grootste deelskigebied (90 kilometer) van Ski Gastein. Het skigebied start vanaf 870 meter hoogte en het hoogste punt ligt op 2300 meter. Het is een veelzijdig skigebied met veel lange (tot wel 10 kilometer) afdalingen en voor elk niveau wat wils.

De verbinding bij het Angertal is zeer kind vriendelijk en zorgt voor een grote variatie in route mogelijkheden. De tourskiër of avonturier kan zijn hartje ophalen in het gedeelte van Schlossalm. We hadden helaas alleen het eerste uurtje zon, waardoor we weinig mooie foto’s hebben kunnen maken, maar het panorama uitzicht over het Gasteinertal is er prachtig.

Foto Bad Gastein bovenaan Stubnerkogel

Een ander hoogtepunt is de 140 meter hoge hangbrug die achter het bergstation van de Schlossalmbahn (2251 meter) verscholen ligt, deze kijkt uit over het national park Hohe Tauern en bij mooi weer kan je zelfs de Grossclockner zien liggen! éAls afsluiting van de gezellige en sportieve rondleiding dronken we een Aperol bij de berghut Weitmoser Schlossalm die één van de hutten is met het predicaat “Gasteiner Skihauben”; een lokaal kwaliteitskeurmerk waarbij verschillende chef-koks de handen in elkaar hebben geslagen om betaalbare gerechten van hoge kwaliteit met lokale producten op de kaart te zetten. En daar zijn ze trots op!

Hangbrug Gastein

In de middag was het tijd om te relaxen bij de Felsentherme in Bad Gastein. Want je kan Bad Gastein eigenlijk niet verlaten zonder de helende magie van zijn kuuroorden te hebben ervaren. De rotsen hier bevatten radon; een edelgas dat gezondheidsbevorderende effecten biedt voor onder andere chronische pijnen, reuma en astma. Het zal je dus ook niet verbazen dat naast de iconische waterval, de thermaalbaden hetgeen zijn dat Bad Gastein zo populair heeft gemaakt. Al in de jaren 1800 kwamen de grootste ter wereld hier naartoe om te profiteren van de helende werking. Onder andere componist Franz Schubert en prinses Sisi waren vaste gasten hier.

De Felsentherme bevat een aantal zwembaden (met radon) en is letterlijk in de rotsen gebouwd. Het bevat ook een buitenzwembad en redelijk groot sauna gedeelte. Het was opvallend druk met voornamelijk locals die dit gezondheidsritueel in een hun leven lijken te hebben geïntegreerd. Na een aantal uurtjes dobberen en een glaasje met radon-water was het tijd om terug te gaan naar ons hotel. Waar we (ik durf het bijna niet te zeggen) in de avond, óók nog even de wellness, sauna en spa van ons hotel in doken om te genieten van een een himalaya scrub behandeling. Ons hoor je niet klagen…

Dag 3: Sport Gastein und schon wieder nach Hause

De tijd vliegt! De laatste dag alweer. En om alles uit deze dag halen waren we al vroeg uit de veren, want om 07:30 uur warmden we ons spieren op met een fijne yogales. Ons hotel biedt maar liefst twee keer per dag een yogales aan. Deze volgden we in het “broederhotel”, hotel Miramonte, van dezelfde eigenaresse als Haus Hirt. En ook dit hotel was echt een plaatje. Vooral de hippe inrichting met een jaren 70 touch zorgden dat we onze ogen uitkeken.

De laatste dag skien we in het hoogst gelegen skigebied van heel Ski amadé; Sport Gastein. Een skileraar in ons hotel gaf ons al te kennen dat dit zijn favoriete skigebied was. “Favourite for the locals” is wat hij zei.

We stapten in de auto en overbrugden via een prachtige slingerende pas naar boven zo’n 600 hoogtemeters in een kleine 10 kilometer en 13 minuten tijd. Toen we de tunnels uitreden openbaarde zich opeens een  wonderlijk winters sneeuwlandschap. En daar waren we érg blij mee na het uitzicht lente-achtige bruine dalen de afgelopen dagen. Hoe hoger we reden, hoe harder het sneeuwde.  Sportgastein ligt op 1600 meter, is gelegen in national park Hohe Tauern en is tevens het einde van het Gasteinertal. En dat merk je want het is er prachtig en voelt een beetje als “the end of the world”. Het is tevens een walhalla voor langlaufen; in het hele Gasteinertal is maar liefst 90km aan langlauf loipes en door de hoge ligging van Sport Gastein is het sneeuwzeker.

Het Skigebied is “klein, maar fijn” met maar 25km aan piste en voornamelijk rood en een paar zeer steile zwarte is het minder geschikt voor beginners. Het skigebied is zo klein omdat het door zijn ligging in het national park niet uitgebreid mag worden, ter bescherming voor de zeldzame dier- en plantsoorten.

De Goldberg kabelbaan brengt je tot 2650 meter waar we uitstapten in een gure, grijze wereld met storm en stuifsneeuw. Omdat het zo rauw was had het ook wel iets cools; de lucht zat potdicht en overal waar je keek was het wit. Tel daar een dikke laag verse poedersneeuw bij op wat maakte dat we met gezonde spanning enigszins melig startte aan onze avontuurlijke afdaling. Sportgastein staat ook bekend om zijn geweldige mogelijkheden voor off-piste skiën. En onbedoeld hebben we dit vandaag ook mogen ervaren. Het zicht was zó slecht, dat we op een gegeven moment echt niet meer zagen waar we naartoe moesten skiën. Op een gegeven moment waren we zo gedesoriënteerd dat we niet meer voelden of we naar boven of beneden aan het skiën waren.

Gelukkig was de sneeuw super zacht en konden we als twee blije geitjes hoppend en enigszins klungelend naar beneden skiën. Eenmaal bij het middelstation aangekomen konden we eindelijk plassen (boven is geen wc, oeps) en beloonde we onszelf met een biertje. Langzaam trok het dal open en vanaf het terras opende zich een panorama uitzicht over de hoge witte toppen, wat echt als een cadeautje voelde. Eenmaal beneden zagen we pas hoe prachtig het dal is van Sportgastein. Er is op een aantal hutjes, een lift en een parkeerplaats verder weinig, maar het is geen straf om daar op het terras de hele dag te mogen genieten van het uitzicht. Ik snap nu waarom Sportgastein hier de bijnaam “Little Tibet” heeft.

Uitzicht dal Sportgastein

En met dit avontuur sloten we tevreden onze ski trip af. We waren echt verrast door de veelzijdigheid die Bad Gastein te bieden heeft. En als je van wellness, afwisseling en hippe inspirerende hotel interieurs houdt kun je hier je hart echt ophalen.

Auteur: Esmee

Ik ben Esmee en kom al vanaf jongs af aan in Oostenrijk en heb een winterseizoen in Ischgl gewoond. Ik heb altijd heimwee naar de Alpen. Je kan me wakker maken voor verse kaisersmarren na een heerlijke skidag. Favoriete bestemmingen: Val Gardena, Sölden, Kappl