Winteravontuur Lapland!

27 mei 2024

Irene

Reisverslagen

In december stond een spannend avontuur voor mij op het programma: een reis naar de Scandinavische bergen voor Wintersport Live. Noorwegen en Zweden, vaak over het hoofd gezien door Nederlandse wintersporters, bleken echter een waar winterparadijs te zijn waar ik met veel plezier op terug kijk. Ik neem jullie mee op reis middels dit reisverslag.

Met prachtige ski-gebieden en een scala aan activiteiten, waaronder het avontuurlijke sneeuwscooteren, beloofde deze reis een onvergetelijke ervaring te worden. Laat me je meenemen op mijn drie dagen durende reis, georganiseerd door BBI Travel.

Dag 1 in Stöten, Zweden

Onze reis begon op Groningen Airport, waar we genoten van een directe vlucht naar de Scandinavian Mountains, die van 23 december tot 16 maart beschikbaar is. In slechts anderhalf uur bevonden we ons in een winterwonderland, verwelkomd door een indrukwekkende -20 graden Celsius. Gelukkig had ik mezelf goed inpakt. Eenmaal aangekomen zijn we opgehaald met de taxi en werden we gebracht naar ons hotel. Maar niet alleen de taxi is een mogelijkheid om bij je hotel te komen, je kan ook met een sneeuwscooter of zelf met de hondenslee, hoe leuk is dat!

Het Stöten Ski Hotel ligt onderaan de piste van het gelijkname skigebied Stöten. Perfect voor mensen die vroeg op de piste willen staan! Helaas was het skigebied nog niet geopend toen wij er waren, maar ik weet wel dat de skipistes erg kindvriendelijk zijn, want het grootste gedeelte is groen en blauw. Het skigebied heeft in totaal 32 km aan pistes.

Vargy Express - Stöten

Sneeuwscootertocht in winterwonderland

Nadat we onze bagage hadden afgeleverd bij het hotel, gingen we naar onze allereerste activiteit: een tocht met de sneeuwscooter! We werden verwelkomd door onze gids Simon van “More Activities”. Allereerst moesten we een helm kiezen en voor de echte koukleumen onder ons hingen er ook overalls.

Sneeuwscootertocht

We gingen per tweetal op de scooter en konden tijdens de tocht wisselen. Onderweg werden er genoeg stops gemaakt om de prachtige natuur vast te leggen. Na een uur op de sneeuwscooter gingen we sneeuwschoenwandelen. Je krijgt dan een soort tennisracket onder je sneeuwschoenen, zodat je niet door de sneeuw zakt.

Na de prachtige wandeling zijn we allemaal gaan eten in een vindskydd (letterlijke vertaling: een windshelter). Toen we daar aankwamen, was Simons collega al druk bezig met onze lunch, namelijk Souvas, rendierkebab in een heerlijke wrap. En om ook nog een beetje op te warmen kregen we alcoholvrije glühwein, in het Zweeds Gløgg.

Dag 2 Trysil, Noorwegen

Op de vroege ochtend reden we vanuit Stöten naar Noorwegen, wat ver klinkt maar eigenlijk maar een halfuurtje rijden was. Eenmaal aangekomen in Trysil zetten we onze spullen af in het Radisson Blu hotel en gingen meteen door naar de SkiStar ski verhuur, waar onze gids "Gro" op ons stond te wachten. Het skigebied heeft ook een paar mooie rode pistes, die heel breed waren, waardoor je goed kon carven. Ook off-piste is in dit gebied goed te doen, tussen de bomen door.

Schitterende Scandinavische vergezichten

Het uitzicht was ook prachtig, want in Noorwegen is het vroeg donker, dus rond een uurtje of 4 ging de zon al onder, en dan heb je nog verlichte skipistes. Echt prachtige plaatjes.

Sneeuwschoenwandeling in het donker

Na het skiën gingen we door naar onze volgende activiteit, namelijk sneeuwschoenwandelen, maar dan in the middle of nowhere. Hier stond gids Karl-Jørgen van Wolverine Adventures voor ons klaar. We kregen een zaklamp op ons hoofd en dezelfde sneeuwschoenen weer aan. Hij vertelde ons over de Noorse wildernis en de verschillende dieren die daar leven, zoals elanden, wolven en de veelvraat.

Na een stukje wandelen haalde hij de dierenvellen van zijn slee en stak een vuurtje aan. Zo hebben we gezellig met zijn allen weer heerlijke glühwein gedronken en genoten van de prachtige omgeving.

De Scandinavische wildernis

Daarna terug naar het Radisson Blu hotel waar we heerlijk konden ontspannen in de sauna en jacuzzi.

Dag 3 in Sälen, Zweden

In de ochtend vertrokken we weer vroeg om te gaan skiën, terug in Zweden. In Sälen liggen vier skigebieden vrij dicht bij elkaar, waarvan Lindvallen en Högfjället met elkaar verbonden zijn. Wij kozen voor het skigebied Lindvallen en werden door onze gids Niklas door het gebied geleid. Lindvallen is een populair skigebied voor Zweedse gezinnen, omdat het zeer kindvriendelijk is met verschillende kinderlanden. Bovendien is het altijd erg rustig, wat betekent weinig tot vrijwel geen wachtrijen. Het skigebied heeft in totaal 116 km aan pistes.

Voor de lunch heeft Lindvallen ook iets speciaals te bieden, namelijk een McSki! De enige in de wereld. Je skiet langs het raam om daar je bestelling te doen, ideaal voor een lekkere snack.

McSki Salen.jpg

Culinair lunchen en husky tocht

Na het skiën was het tijd voor de lunch. We waren uitgenodigd door "Lammet & Griesen" (Zweeds voor lam en varken), speciaal voor ons geopend tijdens de lunch. We kregen de mogelijkheid om drie verschillende gerechten te proeven met bijpassende rode wijnen. Lam, varken en rund stonden op het menu, vergezeld door heerlijke wijnen. We hebben echt genoten van deze culinaire ervaring met ook nog eens een prachtig uitzicht, zeker een aanrader!

Daarna zijn we doorgegaan naar een hondensleetocht bij Peakpoints Adventures. Bekijk ons andere artikel over mijn husky tocht avontuur !

husky tocht

Ons bezoek aan Zweden en Noorwegen was onvergetelijk. Het is zeker aan te raden om eens op wintersport te gaan in deze prachtige landen. Kijk op de website van BBI Travel, want zij kunnen jullie voorzien van alle informatie. Hou ook onze website in de gaten voor nog meer mooie wintersportverhalen!

Mijn avontuur op YouTube

Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn avontuur naar Zweden en Noorwegen? Check dan de vlog die ik maakten naar Scandinavië:

Auteur: Irene

Vanaf mijn 9e ben ik gepassioneerd geraakt door snowboarden, en sindsdien is wintersport in Oostenrijk een jaarlijkse traditie geworden. Mijn passie voor het vastleggen van deze avonturen op sociale media maakt dit een perfecte match voor mij. Favoriete bestemmingen: Zillertal Arena, SkiCircus