Elektrisch laden bij de parkeerplaats van de lift

Elektrisch laden bij de parkeerplaats van de lift.
Elektrisch laden bij de parkeerplaats van de lift. Foto: Ivo Eimermann
25 november 2025, 10:09 uur

6 minuten

25 november 2025, 10:09 uur

6 minuten

In veel skigebieden bevinden oplaadpunten voor elektrische auto’s zich verrassend dicht bij de liften, vaak zelfs direct bij het dalstation van de gondel. Dat is geen toeval. De stroomvoorziening is daar relatief goed (vergelijkbaar met de kabelbaaninstallatie), terwijl de gewone parkeerplekken vaak verder weg liggen of minder infrastructuur hebben.

Toen ik vorige week in het Pitztal was merkte ik op dat de laadvoorzieningen voor Elektrisch rijden vrijwel direct naast de kassa was. Eigenlijk kon je vanuit je auto zo de rij voor de gondel in, waar andere berijders van benzine auto's ver weg moesten staan op de parkeerplaats. Dus ik ben even op onderzoek uit gegaan en kwam er achter dat niet alle

Elektrisch rijden is niet altijd een meevaller

Het is verleidelijk om te denken: “Ik rijd elektrisch, dus ik parkeer dichterbij, laad mijn auto en ben klaar.” Maar dat gemak heeft een schaduwzijde:

Beperkte capaciteit: Die laadplekken zijn vaak schaars. Skigebieden investeren apart in EV-laadpunten, maar als het aantal elektrische auto’s blijft groeien. Zullen die “paar stekkers” op den duur voldoende zijn voor de piekmomenten?

Risico op misbruik en misverstanden: Sommige mensen zouden zomaar “even parkeren en laden” terwijl dat niet is toegestaan, of misinterpreteren de regels. In het slechtste geval kan je auto weggesleept worden. Dat is geen hypothetisch scenario: foutparkeerplaatsen bij liften hebben hoge prioriteit, zeker in drukke winterdagen.

Kosten kunnen oplopen: Opladen op toeristische laadpunten is vaak duur. Volgens de ANWB kan drie uur laden aan een “gewone” laadpaal in Oostenrijk al snel ruim € 50 kosten.  Dat is een substantieel extra kostenpost bovenop de skireis.

Laadvoorziening EV-auto op wintersport.
Laadvoorziening EV-auto op wintersport

Laden in SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Skigebieden spelen slim in op laad mogelijkheden voor elektrische auto's. In de SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental bijvoorbeeld, zijn er laadstations bij vrijwel elk dalstation waarbij daggasten vaak relatief goedkoop kunnen laden. Dit is een mooi voorbeeld van een skigebied dat zijn zaakjes goed op orde heeft.

SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental laat zien dat elektrisch rijden en wintersport prima samengaan. Verspreid over het hele gebied vind je een verrassend uitgebreid en gevarieerd netwerk aan laadpunten, waardoor je als EV-rijder zonder stress kunt parkeren én laden. De locaties zijn slim gekozen: dichtbij de gondels, in parkeergarages of direct naast de dalstations. Daarmee behoort SkiWelt tot de skigebieden die écht vooruitdenken.

Elektrisch laden bij SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental.
Foto: bergbahn-wilder-kaiser

Overzicht van de laadmogelijkheden in SkiWelt:

  • Brixen im Thale – SkiWelt kabelbaangarage: 8 oplaadstations (betaling via TIWAG)
  • Ellmau – Hartkaiserbahn: 6 oplaadstations (betaling met creditcard of e-tankkaart, tijdsafrekening)
  • Hopfgarten – Salvenbahn I: 2 snellaadstations direct naast de parkeerplaats (tegen betaling)
  • Scheffau – Brandstadl: 6 laadstations in de ondergrondse parkeergarage (tot 22 kW)
  • Westendorf – Alpenrosenbahn: 2 oplaadstations (toegang via de SMATRICS-app)
  • Söll – Hexenwasser & dorpskern: 2 laadstations bij het dalstation (1 regulier, 1 Tesla) + 1 extra laadpunt in het dorp

Met deze brede spreiding en moderne voorzieningen bewijst SkiWelt dat het niet alleen inzet op perfect geprepareerde pistes, maar ook op toekomstbestendige en duurzame mobiliteit. EV-rijders zitten hier dus letterlijk én figuurlijk goed.

Bovendien zijn skigebieds­operators zich steeds meer bewust van duurzaamheid. Zo biedt het Axess EV CHARGE-systeem een geïntegreerde oplossing: je betaalt met je skikaart of via de app, en je auto kan laden terwijl je de piste op gaat. 

In andere skigebieden wordt het laadarsenaal ook strategisch ingezet: sommige skigebieden gebruiken hernieuwbare energie (zoals waterkracht) om zowel liftsystemen als laadstations van stroom te voorzien.

Verdeling van stroominfrastructuur

De meest winstgevende parkeerplekken (dicht bij de kassa, dicht bij de gondel) worden, terecht, ingericht met laad­infrastructuur. Maar wat als niet-elektrische auto’s deze prime spots innemen, of als EV-rijders die laadplekken alleen gebruiken om te parkeren en laden terwijl anderen weg moeten? Dat kan leiden tot conflicten.

De huidige opzet werkt goed bij beperkt EV-gebruik, maar wat gebeurt er als binnen vijf jaar 50% van de bezoekers elektrisch rijdt (een scenario dat op termijn niet ondenkbaar is)? Willen skigebieden dan grote investeringen doen in extra laadpunten, stroomnetten en transformatoren of gaan ze “reserveren” van laadplekken verplichten?

Wat zeggen experts en skigebieden?

Bij de SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental wordt de duurzame strategie openlijk gecommuniceerd: laadstations bij dalstations, 100% groene stroom, slimme energie­systemen. Bedrijven zoals Axess koppelen laden direct aan toegangsbeheer: je krijgt je laadkaart bij je skikaart, wat het gebruik eenvoudiger en gecontroleerder maakt. Toch waarschuwen waarnemers: “destination charging” (opladen op je vakantiebestemming) is duurder, en laadtarieven variëren sterk omdat lokale aanbieders verschillende tarieven hanteren. 

Waarom het vaak een discussie oplevert

  • Toekomstbestendigheid: Hoe duurzaam is deze infrastructuur als het aantal EV’s blijft stijgen? Zijn laadplekken bij liften toekomstige bottlenecks?
  • Gelijkheid en toegang: Wordt het laden alleen een privilege voor wie vroeg is, of wie toevallig in de juiste parkeerzone komt? Hoe wordt dat gereguleerd?
  • Regulering: Moeten skigebieden laadtijdlimieten instellen, reserveringssystemen gebruiken, of laadtarieven differentiëren om misbruik te voorkomen?
  • Investeren versus winst: Laadstations zijn pleister op de wonde van mobiliteitsverandering, maar de winstmarges zijn laag. Wie draait op voor de kosten van het uitbreiden van deze infrastructuur?

Een scherp wintersportvoordeel met addertjes onder het ijs

Elektrisch rijden lijkt bij skigebieden op het eerste gezicht een groot voordeel. Laadplekken bij de gondel zijn praktisch, je parkeert dicht bij de kassa, je laadt terwijl je skiet, wat wil je nog meer?

Maar dat gemak is niet vanzelfsprekend houdbaar. Zonder slim beleid, investering en regelgeving dreigt dat oplaadplezier te veranderen in frustratie: volle laadplekken, hoge kosten, en mogelijk boetes of wegslepen als bestuurders zich misdragen.

Als elektrisch rijden echt de norm wordt, zullen skigebieden sneller moeten opschalen dan ze nu lijken te anticiperen. En wie weet: misschien krijgen we in de toekomst “gondel + laadreservering” als standaardoptie in wintersportpakketten.

Reacties


Log in en lees reacties