Op bezoek in Leogang-Saalfelden

13 mrt. 2024

Margriet

Reisverslagen

In de week voor de voorjaarsvakantie (carnavalsvakantie) mochten wij, Margriet en Inge, voor Wintersport Live 3 dagen op bezoek naar Leogang! Wij zaten in het prachtig Salzburgerhof **** hotel waar je meer over kunt lezen in een artikel die binnenkort online komt. Samen met Inge mocht ik dit prachtig en unieke skigebied ontdekken. We nemen je graag mee op reis.

De weersverwachting was oké, het was vooral de temperatuur die het spannend maakte hoe onze trip er uit zou zien (met 14° in het dal). Voorafgaand aan deze trip heb ik goed de webcams en weerberichten in de gaten gehouden. De voorspellingen voor de komende dagen was hoge temperaturen, maar de webcams zagen er best goed uit! Dus we hadden er enorm veel zin in.

Op pad naar de Alpen

Beide vertrokken wij vanaf een andere luchthaven (Rotterdam en Düsseldorf) maar landden allebei om 20.00 uur dinsdagavond op de luchthaven van Salzburg. Wij vinden voor een kort bezoek ideaal om met het vliegtuig te reizen. Binnen anderhalf uur land je op Salzburg Airport. Een kleine luchthaven en de koffer en het snowboard waren snel gevonden. We sliepen vlakbij de luchthaven (10 minuten lopen) in een hotel.

Na een prima nacht slapen haalden we om 's ochtend vroeg om 7.30 uur de huurauto op om het laatste stuk naar Leogang te rijden (dat was iets langer dan 1 uur rijden vanaf Salzburg). Het was erg groen om ons heen tijdens de rit wat toch altijd een beetje jammer is... We hielden ons hart vast voor wat we in Leogang zouden aantreffen.

Het dal aan onze kant van dit skigebied ligt rond de 800 meter, maar we hadden geen angst voor slechte pistes. Want het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn staat op nummer 9 van de grootste skigebieden in Europa met 270 pistekilometers en de toppen van dit skigebied liggen zo rond de 2000 meter. Hoog en groot genoeg dus voor prima sneeuwcondities.

Eenmaal aangekomen in het hotel, zijn we ons direct gaan omkleden om de berg op te gaan. Zo hadden we ook een lunchafspraak op aanraden van het tourismusverband. Over het heerlijke eten in Leogang kun je alles lezen een artikel die binnenkort online komt. Maar we wilde natuurlijk eerst meters maken in de sneeuw!

Salzburgerhof buitenzwembad

Ons hotel zit aan de Aszitsgondel wat circa ik 2 minuten wandelen is. Perfect! Deze dalafdaling naar ons hotel is ook echt de moeite waard. Dus dat zat allemaal wel goed.

Oké, een groen dal, maar hoe zijn de pistes? Al gauw bleek dat ondanks de hoge temperaturen de pistes er eigenlijk prima bijlagen. Even heerlijk warm draaien (letterlijk en figuurlijk) en rustig aan 'onze' berg verkennen. Brede pistes en prima sneeuw, dat is het eerste wat we tegen elkaar zeiden toen we de eerste pistes hadden genomen. Al viel de drukte ons wel direct op vanuit de lift en gondel. Gelukkig viel het, eenmaal op de piste, op de meeste plekken erg mee. Blijkbaar hadden de Oostenrijkers al voorjaarsvakantie.

Om 12.00 uur gingen we richting onze lunch op een prachtige hippe locatie en rond 1300 weer de berg op. Of eigenlijk af, want dit restaurant zit boven op de Asitzberg.

Lunch in Leogang

Helaas was door de warme temperatuur de sneeuwkwaliteit een stuk minder en door de drukte was het of ijs of grote hopen zware sneeuw. Best zwaar voor de benen! Op dit soort warme dagen is de tip altijd om zo vroeg mogelijk aan je skidag te beginnen, zodat je optimaal van de beste omstandigheden gebruik kunt maken.

Na onze lunch zijn we nog richting de Groser Asitz geboard en daarna richting het hotel om verder in te checken. Na het inchecken was het tijd voor het zwembad en de sauna, hier hadden we al veel over gehoord en dit viel dan ook zeker niet tegen. Wat een luxe, wat een comfort en wat een genot, dit is pas echt vakantie!

Om 18.30 uur hebben we genoten van een uitgebreid en heerlijk diner en toen het bed opgezocht... Met een zeer voldaan gevoel zijn we gaan slapen. Al met al was het een behoorlijk lange en vermoeiende dag. Maar we genoten volop op de berg en in het hotel en dat maakten alles goed.

Dag 2 in Leogang-Saalfelden

We wilde vroeg de berg op. De eerst lift gaat 8.00 uur. Best een uitdaging als het ontbijt start om 7.30 uur. Maar gelukkig is de lift dichtbij dus we gingen om 8.00 uur naar boven! We wilde graag richting Kolhmaiskopf en dat is best een hoop liftjes werk. Zo stonden we om 8.30 uur bij de Asitzkogelbahn alleen deze start pas om 9.00 uur... Zoals alle liften in de periode rond dit tijdstip omhoog gaan. Wij besloten om te wachten, om zo toch als eerste op de berg te zijn.

We besloten om deze dag een mooie route af te werken, maar ook vandaag was het na het middag uur hard werken. Uiteindelijk waren er veel hopen op de piste en was het behoorlijk druk. Boven op de berg blijven werkt dan het beste.

Skiën in Leogang-Saalfelden

We besloten om vooral te skiën tot aan middelstation en dan weer terug omhoog, om zo de laag gelegen pistes te vermijden. We hadden om 12.00 uur lunch op onze 'eigen' berg dus ook weer op tijd terug. Na de lunch was het zweten op de berg, het werd zo ontzettend warm, dat het eigenlijk nog een wonder is dat je op een relatief dikke laag sneeuw aan het skiën bent.

Nadat we hard hadden gewerkt op de berg gingen we rustig aan richting ons hotel Salzburgerhof voor wat fitness, het zwembad en de sauna. Dit is altijd al heerlijk, maar als je zo hard hebt gewerkt op de berg als vandaag, voelt het nog eens extra verdiend. Om 17.00 uur bij de après-ski bar geweest tegenover ons hotel. Leuk, gezellig en gemoedelijk! Daarna weer een heerlijk diner in ons mooie hotel. Die luxe went snel, kan ik je zeggen.

Dag 3 begon vroeg

Om 5.30 uur moest Inge helaas al weer terug naar huis. Dit was van te voren al bekend. Dus ik heb haar naar de bus gebracht. Ze ging op doorreis naar Winterberg en had nog wel een klein ritje te gaan. Ik was om 6.30 uur terug in het hotel en dook nog even mijn bed in, maar niet te lang natuurlijk, want een nieuwe skidag en het ontbijt om 7.30 uur stond al weer op mij te wachten. Dus snel de berg op want het was alweer de laatste dag en ik had zin om heerlijk mijn eigen plan te trekken!

Ik had wat research gedaan en wilde graag richting de Schattberg voor de Nordabfahrt en als ik zin had misschien de Zwölferkogelbahn. Ik had een lunchpakket mee dus alle vrijheid. Uiteindelijk heb ik de hele ronde gedaan en alle bergen en dorpen in de omgeving aangetikt. Gestart in Leogang, via Saalbach naar Schattberg ost, door naar west. Via Hinterglemm naar de Zwölferkogel, een spannende reis op de Reiterkogel en geëindigd in Fieberbrunn. Dit was absoluut een spannend avontuur op zich en dat kan je binnenkort lezen in een artikel.

Op avontuur in Saalfelden-Leogang

Het plan was om bijtijds terug te zijn in het hotel voor een laatste duik in het zwembad.... maar dat lukte niet. Ik was rond 15.30 uur weer in het hotel (8.30 uur stond ik op de piste) en tijdens deze hele ronde boarden heb ik bijna geen enkele keer dezelfde piste bedwongen. Behalve een keer per ongeluk. Oeps... !

Wat mij opviel tijdens deze tour enorm opviel aan skigebied is de bewegwijzering, deze is heel duidelijk en overzichtelijk. En niet alleen de piste nummers staan aangegeven maar ook bij welke lift je vervolgens uitkomt. De liften hebben ook allemaal een nummer. Dit hebben wij in ieder geval als heel overzichtelijk ervaren. Daar kunnen sommige skigebieden nog wat van leren.

Pistes in Saalfelden-Leogang

Wat ons verder opviel is dat je door de vele moderne liften snel boven bent en geen vervelende 'lanceer-uitstap-ellende' ervaart bij het verlaten van de lift. En ondanks de drukte op de piste waren er korte wachttijden... of eigenlijk hebben wij helemaal niet hoeven wachten bij liften! Bij elke lift zijn er zogenaamde 'toolstations' voor het afstellen van je materiaal en schone, grote toiletten. Er zijn heel veel hutten en restaurants op de berg, van typisch Oostenrijks tot super hip en modern. Daar heeft Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn de laatste jaren flink in geïnvesteerd, en dat zie je dan ook daadwerkelijk overal in terug.

Tijd om in te pakken en uit te checken.

Het was zo ver... tijd om te gaan. Met de huurauto vertrok ik weer terug naar het vliegveld. Dit gaat zeer gemakkelijk. Het is overal goed geregeld en makkelijk om de auto in te leveren. Je huurauto haal je op aan de overkant van het vliegveld en bij het retourneren staat bij de luchthaven aangegeven waar je deze kunt parkeren (in de parkeergarage -1). Vervolgens ga je via de lift naar boven om de sleutels te deponeren in het kluisje. Onze reis van 3 dagen is omgevlogen en we hebben maximaal kunnen genieten, ondanks een groen dal en hoge temperaturen. Absoluut een aanrader!

We hebben tevens een vlog gemaakt van onze reis. Dus houdt de website goed in de gaten en geniet binnenkort met ons mee van ons avontuur in Saalfelden-Leogang.

Tschüs, Margriet en Inge

Auteur: Margriet

De bergen roepen! Mijn naam is Margriet en wintersporten doe ik sinds 1992. Favoriete bestemmingen zijn de wat kleinere gebieden zoals St. Johann in Tirol. Al maak je mij altijd blij met verse sneeuw! Favoriete bestemmingen: St. Johann in Tirol, Bad Kleinkirchheim, Winterberg